Activiteiten in Kunrade en Voerendaal
Op vrijdagavond 9 en 16 oktober vond in, respectievelijk in de Kerk van Kunrade en Voerendaal het vormsel plaats. Indumba zorgde voor de muzikale omlijsting en achterin de kerk stond een stand van Aman-Iman. Het vormsel was de afsluiting van het hele project. Abakoula had in de voorgaande weken met de kinderen een workshop Djembé gehouden en de wedstrijd wie kan het beste thee inschenken vanaf een kameel. Deze activiteiten waren een groot succes. In totaal werd meer dan € 400,-opgehaald voor de Stichting Aman-Iman. Aan alle vormelingen, hun ouders, de beide parochies en vooral Marcel een groot dank je wel.
Voor foto’s van onze actie in Kunrade en Voerendaal, klik hier
Nutschool Maastricht & Stichting Samen Delen.
Sinds woensdag 2 september ligt half Agadez (Niger) in puin dankzij hevige regenval. Een regenval zo heftig dat dit in ieder geval de afgelopen dertig jaar niet is voorgekomen. De huizen zijn, of beter gezegd waren, er dan ook beslist niet op berekend. Ook Ouagadougou (Burkina Faso) is zwaar getroffen door het regenseizoen
Duizenden mensen zijn na heftige regen- en onweersbuien hun huis en haard verloren. Complete dorpen zijn door de overstromingen verwoest. De bizarre toestand typeert de verscheidenheid aan noden waarmee het Afrikaanse continent te kampen heeft. Volgens cijfers van de Verenigde Naties zijn, alleen in Niger, meer dan 58.000 mensen getroffen door de zoveelste ramp.
Via een brief aan heel veel mensen vragen wij allerlei goederen. Uit de meest onverwachte hoeken krijgen van alles aangeboden. Zo gaf de Stichting Samen Delen ons meer dan 1500 tandenborstels en 3500 handdoeken, lakens en slopen. Van alle kanten stroomden de goederen binnen, zoveel zelfs dat we naar een opslagruimte moesten zoeken. Deze was al snel gevonden op de school van Aminatta en Zara. De directie van de Nutsschool Maastricht wilde graag hun medewerking verlenen en zelfs de laatste week nog met de kinderen actie voeren en aandacht schenken aan Afrika, tijdens de lessen op school. Met heel veel hulp werden de spullen op de school afgeleverd en de kinderen van de school droegen hun steentje aan het slagen van deze actie heel goed bij.
Op een avond werd een van de bestuursleden gebeld door een mevrouw uit Beek. Zij vertelde dat ze bijna 80 jaar was en wij konden natuurlijk wel begrijpen dat zij geen tenten en kinderkleding meer had. Verder had ze alle dekens weggegeven aan een goed doel, toen er dekbedden kwamen. Zij vroeg aan ons of wij het goed vonden of zij dan via haar zoon rijst en macaroni kon kopen en dat in Maastricht afleveren.
Meer van dergelijke prachtige reacties kregen wij per mail of via de telefoon.
Al deze mensen kunnen we niet zelf bedanken, maar van deze plek kunnen we recht vanuit ons hart alleen maar duizend maal dank zeggen.
Vrijdag 16 oktober hebben we samen met de kinderen van Nutsschool in Maastricht, de vrachtauto van SETW ingeladen Enkele fanatieke leerlingen waren, ondanks dat de school al lang uit was, gebleven. En zoals het spreekwoord zegt, veel handen maken ligt werk. In een mum van tijd was de vrachtauto volgeladen met alle spullen.
En nu met onze spullen naar Afrika.
Bon Voyage et a bientôt
Voor foto’s van onze actie in Maastricht, klik hier